Lpp - lokala pedagogiska planeringar


Läsning, läsförståelse och textsamtal
Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker. Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna förstå och verka i ett samhälle där kulturer, livsåskådningar, generationer och språk möts.




Målet med undervisningen är att du ska utveckla förmågan att:
·         formulera dig och kommunicera i tal
·         läsa, lyssna till och analysera skönlitteratur och andra texter
·         anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
·         urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer
  

Vi ska träna kunskaperna kring:
Läsa och skriva
·         Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll
Tala, lyssna och samtala
·         Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.
·         Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika mottagare. Bilder och andra hjälpmedel som kan stödja presentationer.
·         Berättande i olika kulturer, under olika tider och för skilda syften.
·         Berättande texter och sakprosatexter.
·         Berättande texter och poetiska texter för barn från olika tider och skilda delar av världen. Texter i form av rim, ramsor, sånger, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. Berättande och poetiska texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.
·         Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt litterära personbeskrivningar.
·         Några skönlitterära barnboksförfattare och illustratörer.
Språkbruk
·         Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
·         Hur ord och yttranden uppfattas av omgivningen beroende på tonfall och ords nyanser.
·         Skillnader mellan tal- och skriftspråk, till exempel att talet kan förstärkas genom röstläge och kroppsspråk.


Så här ska vi träna förmågorna:
  • egen läsning av skönlitteratur, bokrecension och boktips
  • gemensam läsning av Nyckeln till skatten med efterföljande samtal
  • aktiv högläsning av läraren av olika former av texter
  • läsövningar i grupp/par/enskilt
  • övningar i läsförståelse och samtal kring textens innehåll
  • aktivt användande av lässtrategier i all sorts läsning; spågumman, detektiven, reportern, cowboyen och konstnären
  • genrepedagogik – läsande, analyserande, modellande, skrivande
  • språkutvecklande arbete efter Ann-Marie Körlings metod: bekräfta elevernas språk, smaka på ord, öppna frågor, muntlig skrivning, alla äger språket, skapa gemensam språkförståelse inför texter, textrörlighet, cirkelsamtal, vidgat textbegrepp, bildpromenader, läsa ut skiljetecken, härma och låna språk

Så här ska dina förmågor dokumenteras och bedömas:
  • läraren dokumenterar i en matris kontinuerligt ditt deltagande och dina styrkor i samtal och diskussioner kring texter och bekanta ämnen
  • läraren lyssnar till ditt läsande i läsgrupper och individuellt
  • läraren ser dina förmågor i läsförståelse i arbetsuppgifter
  • läraren bedömer din läsförmåga när du redovisar dina bokrecensioner
  • GLUS
  • DLS
  • H4
  • Skriftlig individuell utvecklingsplan VT 17
  
Så här ska dina förmågor följas upp:
Mentorssamtal kring dina förmågor.
Du utvärderar ditt eget arbete i en matris. Läraren markerar din nivå i samma matris.
Du reflekterar inför utvecklingssamtaletsamtalet över dina styrkor och utvecklingsområden.
Utvecklingssamtal HT 16 och VT 17





Skriva texter - svenska
Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker. Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna förstå och verka i ett samhälle där kulturer, livsåskådningar, generationer och språk möts.




 Målet med undervisningen är att du ska utveckla förmågan att:
·         formulera dig och kommunicera i tal och skrift
·         anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
·         urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer
·         söka information från olika källor och värdera dessa


Vi ska träna kunskaperna kring:
Läsa och skriva
·         Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar.
·         Enkla former för textbearbetning, till exempel att i efterhand gå igenom sin text och göra förtydliganden.
·         Handstil och att skriva på dator.
·         Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
·         Alfabetet och alfabetisk ordning.
·         Sambandet mellan ljud och bokstav.
Tala, lyssna och samtala
·         Beskrivande och förklarande texter, till exempel faktatexter för barn, och hur deras innehåll kan organiseras.
·         Instruerande texter, till exempel spelinstruktioner och arbetsbeskrivningar, och hur de kan organiseras med logisk ordning och punktuppställning i flera led.
·         Texter som kombinerar ord och bild, till exempel film, interaktiva spel- och webbtexter.
Språkbruk
·         Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel att skriva ned något man talat om.
Informationssökning och källkritik
·         Informationssökning i böcker, tidskrifter och på webbsidor för barn.
·         Källkritik, hur texters avsändare påverkar innehållet.


Så här ska vi träna förmågorna:
  • genrepedagogik – läsande, analyserande, modellande, skrivande:
  1. läsa texter inom genrer (berättande, beskrivande, förklarande, instruerande)
  2. hitta specifika genredragen
  3. skapa stöttande planscher
  4. skriva en gemensam text
  5. träna att skriva egen text (dictogloss)
  6. skriva egna texter utifrån tydlig modell
  7. bedöma och utveckla sin egen text utifrån matris
  8. bedöma en kompis text utifrån tre stjärnor och en önskan
  9. skriva rent texten på dator
  10. läsa egna texten högt
  11. offentliggöra texten
  • genomgångar i grammatik, stavning och ordkunskap
  • övningar i alfabetet och alfabetisk ordning

Så här ska dina förmågor dokumenteras och bedömas:
  • läraren läser dina texter och dokumenterar kontinuerligt i en matris, dina förmågor i att skriva texter
  • läraren ger feedback och feedforward på ditt arbete och dina framsteg
  • läraren ser i samtal med dig om dina texter, din förmåga att bearbeta texter
  • läraren läser dina bedömningar av kompisars texter och ser i din matris din förmåga att bedöma dig själv
  • läraren ser dina förmågor i grammatik, stavning och ordförståelse i arbetsböcker och uppgifter
  • skriftlig individuell utvecklingsplan VT 17

 Så här ska dina förmågor följas upp:
Mentorssamtal kring dina förmågor.
Du utvärderar ditt eget arbete i en matris. Läraren markerar din nivå i samma matris.
Du reflekterar inför utvecklingssamtaletsamtalet över dina styrkor och utvecklingsområden.
Utvecklingssamtal HT 16 och VT 17





Börja förstå, tala och skriva engelska
Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Att ha kunskaper i flera olika språk kan ge nya perspektiv på omvärlden, ökade möjligheter till kontakter och större förståelse för olika sätt att leva. Engelska språket omger oss i vardagen och används inom så skilda områden som politik, utbildning och ekonomi. Kunskaper i engelska ökar därför individens möjligheter att ingå i olika sociala och kulturella sammanhang och att delta i internationella studie- och arbetsliv.



 Målet med undervisningen är att du ska utveckla förmågan att:
·         förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter
·         formulera dig och kommunicera i tal och skrift
·         använda språkliga strategier för att förstå och göra dig förstådd
·         reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i delar av världen där engelska talas

Vi ska träna kunskaperna kring:

Kommunikationens innehåll
·         personer, intressen och platser
·         vardagsliv och levnadssätt
·         välbekanta ämnesområden
Lyssna och läsa
·         tydlig talad engelska och texter från olika medier
·         enkla instruktioner och beskrivningar
·         enkla samtal och dialoger
·         filmer och dramatiserade berättelser för barn
·         sånger, ramsor, dikter, sagor
·         ord och fraser i närmiljön
Tala, skriva, samtala
·         enkla presentationer
·         enkla beskrivningar och meddelanden
·         sånger, ramsor, dramatiseringar


 Så här ska vi träna förmågorna:
·         sjunga sånger, träna ramsor
·         lyssna på och läsa texter (läxa)
·         bygga upp ordförråd (läxa)
·         titta på enkla filmer
·         tala och samtala kring bilder inom olika teman (läxa)
·         dramatisera dialoger
·         arbeta med ord och bilder
·         arbeta med enkla skrivuppgifter tillsammans, i grupp och enskilt



Så här ska dina förmågor dokumenteras och bedömas:
·         läraren lyssnar på din läsning och dina samtal och dokumenterar kontinuerligt i en matris, dina förmågor i att uttrycka dig muntligt
·         genom enkla test i hörförståelse samt hur du på lektioner agerar efter enkla instruktioner från läraren, dokumenteras din förståelse av det du hör och förstår
·         i enkla skrivuppgifter ser läraren din förmåga att uttrycka dig mycket enkelt i skrift
·         läraren ger feedback och feedforward på ditt arbete och dina framsteg

·         skriftlig individuell utvecklingsplan VT 17




Naturvetenskap

Pedagogisk planering åk 3 NO

Träd i närmiljön
Genomföra systematiska undersökningar i biologi, och
använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i naturen och samhället.

Målet med undervisningen är att du ska utveckla förmågan att:
Göra enkla fältstudier och observationer i närmiljön
Att kunna sortera och se likheter och skillnader
Vet hur man känner igen årstider, årstidsväxlingar
Att förstå något om trädens livscykel
Att visa hur träd bryts ner och ingår i olika kretslopp
Kunna artbestämma några vanligt förekommande träd
  •  
Vi ska träna kunskaper kring:
·         berätta hur man skiljer olika träd åt, deras kännetecken (tex att björken har vit stam).
·         trädets olika delar (stam, rötter, grenar etc).
·         berätta om vad som händer med trädet vid olika årstider.
·         Sambandet mellan olika kretslopp
·         Träna på ord och begrepp inom naturvetenskapen

Så här ska vi träna förmågorna:
  • Du undersöker träd på runt skolan
  • Du sorterar löven, tittar och dokumenterar likheter och skillnader
  • Undersöker trädets olika delar, känner, tittar och luktar.
  • Du använder dig av ett naturvetenskapligt språk vid samtal och skriftlig dokumentation.
  • Du dokumenterar träden i olika uttrycksformer, skriver, ritar och målar
  • Du skriver frågor till din dokumentation.
  • Du svarar på kamraternas frågor.
 Så här ska dina förmågor dokumenteras och bedömas:
·         Du kommer att bedömas under arbetets gång, både i det arbete du gör enskilt, i grupp och i gemensamma diskussioner och arbeten.
Du kommer bedömas utifrån din förmåga att:
·         samtala och diskutera
·         genomföra enkla undersökningar
·         dokumentera i text och bild
Så här kommer dina förmågor följas upp:

Du utvärderar ditt eget arbete, tittar på målen. En kamrat och läraren tittar och läser ditt arbete och ger dig feedback.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar