Läsning, läsförståelse och
textsamtal
Språk är
människans främsta redskap för att tänka,
kommunicera och lära. Genom språket utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker.
Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna förstå och
verka i ett samhälle där kulturer, livsåskådningar, generationer och språk
möts.
Målet med undervisningen är att
du ska utveckla förmågan att:
·
formulera dig
och kommunicera i tal
·
läsa, lyssna
till och analysera skönlitteratur och andra texter
·
anpassa
språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
·
urskilja
språkliga strukturer och följa språkliga normer
Vi ska träna kunskaperna kring:
Läsa och skriva
·
Lässtrategier
för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens
form och innehåll
Tala, lyssna och samtala
·
Att lyssna
och återberätta i olika samtalssituationer.
·
Muntliga
presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika
mottagare. Bilder och andra hjälpmedel som kan stödja presentationer.
·
Berättande i
olika kulturer, under olika tider och för skilda syften.
·
Berättande
texter och sakprosatexter.
·
Berättande
texter och poetiska texter för barn från olika tider och skilda delar av
världen. Texter i form av rim, ramsor, sånger, bilderböcker, kapitelböcker,
lyrik, dramatik, sagor och myter. Berättande och poetiska texter som belyser
människors upplevelser och erfarenheter.
·
Berättande
texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan
organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt litterära
personbeskrivningar.
·
Några
skönlitterära barnboksförfattare och illustratörer.
Språkbruk
·
Ord och
begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
·
Hur ord och
yttranden uppfattas av omgivningen beroende på tonfall och ords nyanser.
·
Skillnader
mellan tal- och skriftspråk, till exempel att talet kan förstärkas genom
röstläge och kroppsspråk.
Så här ska vi träna förmågorna:
- egen läsning av skönlitteratur, bokrecension
och boktips
- gemensam läsning av Nyckeln till skatten med
efterföljande samtal
- aktiv högläsning av läraren av olika former
av texter
- läsövningar i grupp/par/enskilt
- övningar i läsförståelse och samtal kring
textens innehåll
- aktivt användande av lässtrategier i all
sorts läsning; spågumman, detektiven, reportern, cowboyen och konstnären
- genrepedagogik – läsande, analyserande,
modellande, skrivande
- språkutvecklande arbete efter Ann-Marie
Körlings metod: bekräfta elevernas språk, smaka på ord, öppna frågor,
muntlig skrivning, alla äger språket, skapa gemensam språkförståelse inför
texter, textrörlighet, cirkelsamtal, vidgat textbegrepp, bildpromenader,
läsa ut skiljetecken, härma och låna språk
Så här ska dina förmågor dokumenteras
och bedömas:
- läraren dokumenterar i en matris kontinuerligt
ditt deltagande och dina styrkor i samtal och diskussioner kring texter
och bekanta ämnen
- läraren lyssnar till ditt läsande i
läsgrupper och individuellt
- läraren ser dina förmågor i läsförståelse i
arbetsuppgifter
- läraren bedömer din läsförmåga när du
redovisar dina bokrecensioner
- GLUS
- DLS
- H4
- Skriftlig individuell utvecklingsplan VT 17
Så här ska dina förmågor följas
upp:
Mentorssamtal
kring dina förmågor.
Du
utvärderar ditt eget arbete i en matris. Läraren markerar din nivå i samma
matris.
Du
reflekterar inför utvecklingssamtaletsamtalet över dina styrkor och
utvecklingsområden.
Utvecklingssamtal
HT 16 och VT 17
Skriva texter - svenska
Språk är
människans främsta redskap för att tänka,
kommunicera och lära. Genom språket utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker.
Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna förstå och
verka i ett samhälle där kulturer, livsåskådningar, generationer och språk
möts.
Målet med undervisningen är att
du ska utveckla förmågan att:
·
formulera dig
och kommunicera i tal och skrift
·
anpassa
språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
·
urskilja
språkliga strukturer och följa språkliga normer
·
söka
information från olika källor och värdera dessa
Vi ska träna kunskaperna kring:
Läsa och skriva
·
Strategier
för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska
uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar.
·
Enkla former
för textbearbetning, till exempel att i efterhand gå igenom sin text och göra
förtydliganden.
·
Handstil och
att skriva på dator.
·
Språkets
struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt
stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
·
Alfabetet och
alfabetisk ordning.
·
Sambandet
mellan ljud och bokstav.
Tala, lyssna och samtala
·
Beskrivande
och förklarande texter, till exempel faktatexter för barn, och hur deras
innehåll kan organiseras.
·
Instruerande
texter, till exempel spelinstruktioner och arbetsbeskrivningar, och hur de kan
organiseras med logisk ordning och punktuppställning i flera led.
·
Texter som
kombinerar ord och bild, till exempel film, interaktiva spel- och webbtexter.
Språkbruk
·
Språkliga
strategier för att minnas och lära, till exempel att skriva ned något man talat
om.
Informationssökning och källkritik
·
Informationssökning
i böcker, tidskrifter och på webbsidor för barn.
·
Källkritik,
hur texters avsändare påverkar innehållet.
Så här ska vi träna förmågorna:
- genrepedagogik – läsande, analyserande,
modellande, skrivande:
- läsa texter inom genrer (berättande, beskrivande, förklarande,
instruerande)
- hitta specifika genredragen
- skapa stöttande planscher
- skriva en gemensam text
- träna att skriva egen text (dictogloss)
- skriva egna texter utifrån tydlig modell
- bedöma och utveckla sin egen text utifrån matris
- bedöma en kompis text utifrån tre stjärnor och en önskan
- skriva rent texten på dator
- läsa egna texten högt
- offentliggöra texten
- genomgångar i grammatik, stavning och
ordkunskap
- övningar i alfabetet och alfabetisk ordning
Så här ska dina förmågor dokumenteras
och bedömas:
- läraren läser dina texter och dokumenterar kontinuerligt
i en matris, dina förmågor i att skriva texter
- läraren ger feedback och feedforward på ditt
arbete och dina framsteg
- läraren ser i samtal med dig om dina texter,
din förmåga att bearbeta texter
- läraren läser dina bedömningar av kompisars
texter och ser i din matris din förmåga att bedöma dig själv
- läraren ser dina förmågor i grammatik,
stavning och ordförståelse i arbetsböcker och uppgifter
- skriftlig individuell utvecklingsplan VT 17
Så här ska dina förmågor följas
upp:
Mentorssamtal
kring dina förmågor.
Du
utvärderar ditt eget arbete i en matris. Läraren markerar din nivå i samma
matris.
Du
reflekterar inför utvecklingssamtaletsamtalet över dina styrkor och
utvecklingsområden.
Utvecklingssamtal
HT 16 och VT 17
Börja förstå, tala och skriva engelska
Språk är människans
främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Att ha kunskaper i flera
olika språk kan ge nya perspektiv på omvärlden, ökade möjligheter till
kontakter och större förståelse för olika sätt att leva. Engelska språket omger
oss i vardagen och används inom så skilda områden som politik, utbildning och
ekonomi. Kunskaper i engelska ökar därför individens möjligheter att ingå i
olika sociala och kulturella sammanhang och att delta i internationella studie-
och arbetsliv.
Målet med undervisningen är att
du ska utveckla förmågan att:
·
förstå och
tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter
·
formulera dig
och kommunicera i tal och skrift
·
använda
språkliga strategier för att förstå och göra dig förstådd
·
reflektera
över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i delar av världen
där engelska talas
Vi ska träna kunskaperna kring:
Kommunikationens innehåll
·
personer,
intressen och platser
·
vardagsliv
och levnadssätt
·
välbekanta
ämnesområden
Lyssna och läsa
·
tydlig talad
engelska och texter från olika medier
·
enkla
instruktioner och beskrivningar
·
enkla samtal
och dialoger
·
filmer och
dramatiserade berättelser för barn
·
sånger,
ramsor, dikter, sagor
·
ord och
fraser i närmiljön
Tala, skriva, samtala
·
enkla
presentationer
·
enkla
beskrivningar och meddelanden
·
sånger,
ramsor, dramatiseringar
Så här ska vi träna förmågorna:
·
sjunga sånger,
träna ramsor
·
lyssna på och
läsa texter (läxa)
·
bygga upp
ordförråd (läxa)
·
titta på enkla
filmer
·
tala och samtala
kring bilder inom olika teman (läxa)
·
dramatisera dialoger
·
arbeta med
ord och bilder
·
arbeta med
enkla skrivuppgifter tillsammans, i grupp och enskilt
Så här ska dina förmågor
dokumenteras och bedömas:
·
läraren
lyssnar på din läsning och dina samtal och dokumenterar kontinuerligt i en
matris, dina förmågor i att uttrycka dig muntligt
·
genom enkla
test i hörförståelse samt hur du på lektioner agerar efter enkla instruktioner
från läraren, dokumenteras din förståelse av det du hör och förstår
·
i enkla
skrivuppgifter ser läraren din förmåga att uttrycka dig mycket enkelt i skrift
·
läraren ger
feedback och feedforward på ditt arbete och dina framsteg
·
skriftlig
individuell utvecklingsplan VT 17
Naturvetenskap
Att kunna sortera och se likheter och skillnader
Vet hur man känner igen årstider, årstidsväxlingar
Att förstå något om trädens livscykel
Att visa hur träd bryts ner och ingår i olika kretslopp
Kunna artbestämma några vanligt förekommande träd
Naturvetenskap
Pedagogisk
planering åk 3 NO
Träd i närmiljön
Genomföra systematiska undersökningar i biologi, och
använda
biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara
biologiska samband i naturen och samhället.
Målet med undervisningen är att du
ska utveckla förmågan att:
Göra
enkla fältstudier och observationer i närmiljönAtt kunna sortera och se likheter och skillnader
Vet hur man känner igen årstider, årstidsväxlingar
Att förstå något om trädens livscykel
Att visa hur träd bryts ner och ingår i olika kretslopp
Kunna artbestämma några vanligt förekommande träd
Vi ska träna kunskaper kring:
·
berätta hur man skiljer olika träd åt, deras
kännetecken (tex att björken har vit stam).
·
trädets olika delar (stam, rötter, grenar etc).
·
berätta om vad som händer med trädet vid olika
årstider.
·
Sambandet mellan olika kretslopp
·
Träna på ord och begrepp inom naturvetenskapen
Så här ska vi träna
förmågorna:
- Du
undersöker träd på runt skolan
- Du
sorterar löven, tittar och dokumenterar likheter och skillnader
- Undersöker trädets
olika delar, känner, tittar och luktar.
- Du använder dig av
ett naturvetenskapligt språk vid samtal och skriftlig dokumentation.
- Du dokumenterar
träden i olika uttrycksformer, skriver, ritar och målar
- Du skriver frågor
till din dokumentation.
- Du svarar på
kamraternas frågor.
Så här ska dina förmågor
dokumenteras och bedömas:
·
Du kommer att bedömas under arbetets gång, både i det arbete du
gör enskilt, i grupp och i gemensamma diskussioner och arbeten.
Du kommer
bedömas utifrån din förmåga att:
·
samtala och diskutera
·
genomföra enkla undersökningar
·
dokumentera i text och bild
Så här
kommer dina förmågor följas upp:
Du utvärderar ditt eget arbete, tittar på målen.
En kamrat och läraren tittar och läser ditt arbete och ger dig feedback.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar