Matematik, Mål och arbetsschema




Jag…….


kan är att dela rättvist.
kan delningsdivision och innehållsdivision
vet att det heter täljare, nämnare och kvot
vet hur sambandet mellan division och multiplikation fungerar

använda symboler och formler och matematiska uttrycksformer.

Grundkurs vecka 45
154, 155, 156, 158, 159, 160, 162, 163, 164
Delningsdivision

Tre barn ska dela lika. Hur många får de var?
 
Grundkurs vecka 46
166, 167, 168, 170, 171, 172, 174, 175, 176

Innehållsdivision

Nio blommor ska delas i buketter med tre i varje. Hur många vaser behöver jag?
Bildresultat för tecknade blommor



















































För att du ska bli säker på dessa mål ska du vara aktiv på genomgångar och arbeta i Favoritmatematik boken. Du får använda dig av konkret material, ta hjälp av vuxen och kamrater.


Jag………
Subtraktion med uppställning

beräkning av skriftliga metoder för addition och subtraktion. Väljer metoder som passar för att göra uträkningen
Subtraktion med uppställning där den tresiffriga termen har en eller två nollor, kan växling.



Räkning i flera steg

beräkning av skriftliga metoder för addition och subtraktion. Väljer metoder som passar för att göra uträkningen
Räknar addition och subtraktion i flera steg




Sambandet mellan addition och multiplikation
beräkning av skriftliga metoder för addition och multiplikation.
Multiplikationstabellerna  2:an, 4:an. 5:an 10:an


















Vecka 36
Dag
Grundkurs

Måndag

42, 43, 44, 46

Tisdag

47, 49, 50, 51

Fredag

Prov på det vi lärt oss, talen 0 – 100, <=>, uppställning addition och subtraktion
54, 55
Vecka 37

Grundkurs

Måndag

58, 59, 60, 61

Tisdag

62, 63, 64,

Fredag

66, 67, 68, 70






















Jag………
Exempel
räknar tiotalsövergångar vid addition och subtraktion

beräkning av skriftliga metoder för addition och subtraktion. Väljer metoder som passar för att göra uträkningen

8 + 3 = 12
Du tänker 8 + 2 + 1 = 12

14 – 5 = 9
Du tänker 14 – 4 – 1 =9
talfamiljer, sambandet mellan addition och subtraktion

8 + 6 = 14     14 – 6 = 8
6 + 8 = 14     14 – 6 = 8
kan och förstår de matematiska begreppen addition, subtraktion, term, summa, differens

använder matematiska begrepp och samband mellan begrepp

Addition
Term + term = summa

Subtraktion
Faktor + faktor = differens























Arbete i Favorit matematik

Vecka 34
Dag
Grundkurs
Extra sidor

Måndag

6, 7, 10, 11
8,9,12, 13

Tisdag

14, 15, 18, 19
16, 17, 20, 21

Fredag

22, 23, 24
25
Vecka 35

Grundkurs
Extra

Måndag

26, 27, 28
29, 32, 33

Tisdag

34, 35, 36
30, 31, 37

Fredag

38, 39, 40
40, 41

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar